Fri 22 Jan 2021

отвори всички | затвори всички

начало ~ Пример от миналото ~

Пожар във влака София - Кардам

/ дата: 28.06.2011 /
Пожарът във влака София - Кардам железопътен инцидент, който възниква на 28 февруари 2008 във влакова композиция на БДЖ при неизяснени обстоятелства, при което загиват 9 пътници.

Пожарът възниква около 23:40 часа във втория (кушет) вагон на влак № 2637, пътуващ от София за Кардам (Област Добрич) и бързо се разраства към съседния спален вагон. Инцидентът става при навлизане на влака в индустриалната зона на Червен бряг. Пътуващите в спалния вагон са 27 човека, в кушет-вагона 35, а в целия влак 150. След възникването на пожара влакът е спрян и започва евакуация на пътниците. Огънят е загасен около 5.30 сутринта от пожарникари от Плевен. В пожара изгарят 9 пътници, намиращи се в кушет-вагона, сред които и директорът на Националния археологически институт с музей Рашо Рашев. Обгорелите до неузнаваемост тела на деветте жертви са идентифицирани няколко дни по-късно.На 5 март 2008 г. в страната е обявен Ден на национален траур в памет на загиналите пътници: Антоанета Апостолова, Валерия Желева, Галина Иванова, Даниел Вичев, Елена Халачева, Калчо Енчев, Мая Мишева, Рашо Рашев, Стоян Ковачев. Община Шумен обявява траур на 4 март, а община Добрич също на 5 март.

Разследващите органи започват проверка по няколко основни версии за възникването на пожара, между които: терористичен акт, пожар предизвикан от шумна компания, техническа неизправност в електрическата инсталация и недостатъчно премерени действия на персонала. На 6 март в 40 Народно събрание е създадена временна анкетна комисия за проучване на причините за пожара във влака София-Кардам и нормативната уредба, свързана с безопасността на железопътния транспорт. Комисията, която е с двумесечен срок на действие, се състои от 14 народни представители от различни партии и има председател от ДПС. Коалиция за България има четири места, ДПС три (две+председателско място), НДСВ две, БНД, ОДС, БНС и Атака по едно място и един независим. ДСБ отказва полагащото и се място, в резултат на което окончателният брой на комисията е 13 човека.
На 7 март експертът по антитероризъм Христо Смоленов казва пред вестник Труд, че най-вероятна е версията за терористичен акт, тъй като се оказва, че огнищата на пожара са две и е невъзможно пожарът да е възникнал без външна намеса. За такава възможност намеква и друг експерт по антитероризъм - Иван Бояджиев. По-късно, през същия ден, директорът на Националната следствена служба Бойко Найденов обявява, че при разследванията на този етап не са намерени следи от атентат. В хода на разследването ставя ясно, че огнището на пожара е едно. На 12 март 2008 г. прокуратурата съобщава, че основна версия за възникването на пожара е късо съединение на едно от осветителните тела в шесто купе на кушет-вагона. През май 2010 г. Окръжен съд - Плевен признава за виновни и осъжда на затвор двама железничари "за немарливо изпълнение на служебните им задължения и неосигуряване на безопасни условия на пътуващите във влака, което е довело до смърт на повече от един човек".